Site Overlay

Test pneu Bridgestone Battlax Adventurecross.

První dojmy z Bridgestone Battlax Adventurecross.


Mnozí z vás mě bombardovali dotazy, jak že na tom jsou nové pryže Bridgestone Battlax Adventurecross, které jsme se rozhodli otestovat na instruktorské Africe ATAS.
Dnes jsem je tedy nazul a vyrazil na nich udělat cca 150 km kolečko obsahující okresky, zatáčkovité úseky, ale především šotoliny, louky a nakonec i projetí našeho výukového areálu www.gasovamotoskola.cz včetně tamních výjezdů a skoků.
Úplně první, co bych rád u Bridgestonů vyzdvihl, byla jejich poddajnost již při přezouvání. Pokud jste někdy přezouvali například Mitasky, pak dobře víte, jak si s vámi tvrdost pneumatik, respektive jejich patek umí pohrát a zbytečně vás vyšťavit.
Bridgestone Battlax Adventurecross jsou proti nim tvárné jako želé medvídci, proto se obouvají jedna radost.
Aktuálně tedy zouvám cca 60% Heidenau Scout K60, které obyčejně jezdívám a považuji je za poměrně velice slušný kompromis ceny, životnosti i gripu a obouvám tyhle zbrusu nové Bridge.

Výška jejich špalků na zadní pneumatice aktuálně činí 9 mm v místě nejvyššího opotřebení tedy vprostřed běhounu, přičemž předek disponuje 7 mm hloubkou v místě „střechy“ tedy míst, kde se přední pneu sjíždí nejvíce.
A jaký z nich mám prvotní jízdní dojem?
Úplně zpočátku jsem si musel zvyknout na rozlišný průřez přední pneumatiky, která má v porovnání se Scoutem K60 výrazně větší rádius a tedy se jí do náklonu chce o něco pomaleji. Prvních pár km se mi to zdálo poněkud zvláštní, avšak velice rychle jsem si na to zvykl a následně mi díky tomu mašina přišla pocitově stabilnější v rychlejších zatáčkách. Scouty sice nahrávají více rychlému přechodu ze zatáčky do zatáčky, ale zase evokují v jezdci poněkud vratší pocit z předního kola, kvůli čemuž se hůře udržuje zvolená jízdní stopa ve vinglu. Přední Battlaxa se v tomto směru chová mnohem čitelněji a jistěji, navzdory zmíněné pomalejší reakci na překlápění.
Ze zadního obutí mám pak naprosto opačný dojem, jelikož se chlubí mnohem více oblým průřezem, než jaký mají ex Heidenau. Díky zadku se mašina velice krásně naklání v zadní partii, přičemž vytváří pocit, že přesně kopíruje stopu předního kola. Scout K60 proti nim vyvolávají pocit nutnosti si nadjíždět jako s kamionem. Samozřejmě řečeno s nadsázkou.
Vlastní přilnavosti na asfaltu pak nemám naprosto co vytknout, neb náklony kolem 45 stupňů (tedy na stupačku) nejsou sebemenší problém a bike se na Adventurecrossech chová stabilně bez jakýchkoliv nervózních reakcí. Zde však musím podotknout, že první jízda probíhala pouze na suchu, takže na mokrý report se teprve můžete těšit.
Konečně už ke slovu přichází výlet mimo asfalt, kde jako první pouštím špunty do boje s rudě zbarvenou šotolinou okolo Nové Paky a zde se projevují jako hrdinové. Ne že by měly záběr jako crossové špalky, na to si ani nehrají. Takže během akcelerace se sice zadní kolo protáčí, jenže společně s tím progresivně Africa nabírá na rychlosti. Záběr v přímce je o level až dva výše než u Scoutů a spíše připomínají projev Mitasů E09. V zatáčkách je to ale jiná, ještě lepší. Během zatáčení plynem, se velice snadno dávkuje síla proudící k zadnímu kolu společně s rychlostí vychýlení zadního kola do strany vlivem jízdní pozice jezdce a přidaného plynu. Powerslide na výjezdech z vint se tak zdá býti velice snadný, neboť nepřichází skokově, ale velmi pozvolna, a tak i nevyježděný jedinec bezesporu zažije opojné dakarské pocity.


Přední kolo pak vede překvapivě sebejistě bez příznaků uchcávání do stran, což ještě umocňuje pocit jistoty během zatáčení a o svou jistotu nepřichází ani v okamžicích, kdy jdete na brdzy.
Jenže jízda mimo asfalt nejsou jen šotoliny, ale i tráva a hlína.
Na trávě to chce přeci jen určité sebezapření… Přeci jen jde o pryže na cestovní enduro, ne na ostrý závodní vercajk. Přesto na Bridgestonech lze pocítit mnohem více jistoty než u výše zmíněných konkurentů. V porovnání s E09 mi pak připadá, že boční vedení za jízdy ve vrstevnici je díky vyoseným špalkům lepší právě u Battalxů. V tomto Ohledu jim Scout K60 nesahá ani po kotníky.
Na hlíně během záběru i brzd vnímám přilnavost přesně takovou, na jakou pneumatiky vypadají a jakou byste od nich asi vyžadovali.
Jediné, čím si nejsem úplně jistý u těchto nových Bridgestone Battlax Adventurecross je jejich životnost. Již prvních 150 km řádně srazilo hranku ze špuntu a to jsem jel po zadním jen 2x a drifty si užíval výhradně jen na sypkém povrchu.
Realitu však ukáže až čas.
Celkově hodnotím Bridgestone Battlax Adventurecross veskrze pozitivně a pokud máte svou sadu na mašině u konce životnosti, upřímně vám doporučuji je zkusit. Osobně jsem zatím nadšen.

Zcela překvapivý konec testu…

Mnozí z vás, kteří jste četli můj první dojem z nových pneumatik na cestovní endura od Bridgestone Battlax Adventurecross byste měli zbystřit!

První dojmy byly veskrze pozitivní až hraničící s nadšením, ovšem prvních 1000 km ukázalo i odvrácenou stranu potěšení.

Již po prvních 200-250 km se náhle na pneu objevily trhliny a praskliny na špuntech, které mohlo způsobit dovádění v naší motoškole, avšak velmi nemile jsem byl překvapen, když jsem s nimi poprvé zmokl.
Na mokrém asfaltu se dalo hovořit o velmi slušném jízdním projevu, avšak jakmile se rozpršelo více a silnici pokryla vrstva vody, staly se tyhle pryže vysloveně nebezpečnými.


Se zapnutou trakcí na nejvyšší stupeň nešlo na vodou pokrytém asfaltu ani předjet auto, jak málo přilnavosti nabízely, a s trakcí přepnutou na střední úroveň pak jízda po takové silnici připomínala mistrovství Evropy v závodech na ploché dráze.
Proto pokud jste již tyhle pryže obuli, pak při vydatném dešti doporučuji dbát maximální obezřetnosti. Během brzdění má ABS stále co dělat, a to i na předním kole a akcelerace se zcela vypnutou trakcí jednoznačně připomíná výzvu pro Travise Pastranu.

Osobně, jakmile je dojedu (jejich životnost odhaduji max. na 5 tis km), půjdou do popelnice a na mého ATASe je již nikdy neobuju!